ADHD Symtom

ADHD Symtom

ADHD Symtom

Den som är särskilt känslig för signalerna från trådlös teknik kan ju som vi vet få många olika symtom. Några av de vanligaste är störningar av koncentration och minne, utmattning, huvudvärk, sömnstörningar, och känslor av stress och oro som kan bli mycket starka. Då handlar det om hjärnan och väldigt ofta om stress-symtom.

Stress hos vuxna – ADHD hos barn?
Så här berättade några av dem jag intervjuat när jag frågade om deras symtom. Beskrivningar som många av Ljusglimtens läsare är väl bekanta med.
”Jag blev oklar i huvudet och omtöcknad, vimsig och väldigt trött. Det är som om man stängs av på något sätt. Det är abstrakt, svårt att förklara.”
”En otrolig stress i kroppen, något som bara piskar på hela tiden.”
”När man ska göra den enklaste sak, när man står med en skruv i ena handen och en mutter i den andra och ska skruva i dem, en sak man har gjort hundratals gånger och bara inte får ihop det…”

En mamma berättar om sin åttaåriga dotter: ”Hon kunde ställa en fråga men klarade inte av att vänta på svaret utan råkade i panik. Vi fick bevaka lillebror, annars fick han en smäll när som helst. I skolan blev hon osams med kompisarna. ’Hon har sociala problem’, sa fröken.”
När familjen är i sitt torp märks ingenting av detta. ”Hemma har vi ingen teve längre och vi bor mest i torpet. I skolan är hon inte med på gymnastiken för av någon anledning är det värst där. Nu går det bra. De ’sociala problemen’ är borta.”

När vi vuxna får sådana symtom säger vi ofta att vi är stressade. När ett barn uppvisar dem beslutas det inte sällan om en barnpsykiatrisk utredning, som kan utmynna i att barnet får en diagnos. Ofta blir det då ADHD. Och antalet barn som fått den diagnosen har ökat lavinartat på senare år..

ADHD Eller stress?
Nu är ADHD inte en diagnos på samma sätt som mässlingen eller bröstcancer, utan egentligen bara en beskrivning av hur barnet beter sig. Bokstäverna står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder, alltså ”Uppmärksamhetsstörning i kombination med hyperaktivitet”. Uppvisar barnet ’tillräckligt mycket’ av detta säger vi alltså att barnet ’har’ ADHD. Men om barnet reagerar på belastningar i miljön, till exempel elektromagnetisk belastning? Några av dem jag talat med har barn som uppvisar sådana här symtom i skolan, symtom som minskar eller helt försvinner när barnet vistas i ett område med ’dålig mobiltäckning’. Är det då verkligen barnet som ’har’ någonting?

Det är ju så med oss alla att när vi är rejält stressade är vi inte särskilt vänliga, lyhörda eller sociala. Helt naturligt; stress är nämligen i grunden en överlevnadsreaktion, ett svar på vad hjärnan uppfattar som ett hot. Reaktionen mobiliserar kroppen för att vi ska kämpa mot faran eller fly den, inte umgås och vara trevliga.

I allvarlig stress har vi även svårt att sitta stilla. Detta är lika naturligt, stresspåslaget är ju en uppmaning till kroppen att röra sig kraftfullt, för att kunna besegra fienden eller fly från det livsfarliga rovdjuret. Hyperaktivitet?

Den trådlösa tekniken stressar vår kropp och vår hjärna. Trådlösa system i skolorna gör barnen oroliga. Jag har träffat flera svenska familjer som har fått lugnare barn sedan de flyttat från det trådlösa.

Att flytta från ADHD
En bekant till mig tog med sig den sexårige sonen och flyttade från Stockholm till Dalarna. Jag träffade dem strax innan de flyttade. Sexåringen var speedad när han satte sig ner för att fika med oss. Han tog en kaka, grep efter nästa innan den första var halväten, pratade i mun på andra, lyssnade inte, for upp… en klar ADHD-kandidat. Det var skälet till flytten.

Skillnaden mellan natt och dag
I kommunen dit mor och son flyttade ligger en waldorfskola, en av de skolor i Sverige som inte använder trådlös teknik. Och pojken blev som en omvänd hand. När jag hälsade på hemma hos dem satt han länge och byggde med sitt lego, när han inte lekte och busade med kompisarna.
Jag frågade mamman hur hon ville beskriva förändringen. Hon skrattade och svarade: ”Det frågar alla mina vänner: Vad är det för skillnad nu mot när ni bodde i Stockholm? Men det är svårt att beskriva. Hur beskriver du skillnaden mellan natt och dag?”

Borde inte alla barn ha en miljö där de kan få framstå som dag i stället för natt? Där vi lägger fokus på miljön i stället för på barnet?

 

text: Gunilla Ladberg
[arve url=”https://www.youtube.com/watch?v=OFQMowrd2ms” title=”ADHD Vad är det, vilka är symptomen?” description=”https://www.youtube.com/watch?v=OFQMowrd2ms” autoplay=”false” controls=”true” /]

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stötta oss i vårt arbete / Bli medlem!

x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
Shield Security